Een gebied van 80x100 km op 40x50cm. 

Van Zaanse Schans tot Loevestein, van Hellevoetsluis tot Muiderslot. 

Twaalf detailkaartjes geven zicht op de routes staduitwaarts.

Randstad en Groene Hart zijn in onderlinge samenhang gegroeid, maar die samenhang is bij veel bewoners en bezoekers niet bekend.  Deze kaart biedt daarvoor een eye-opener.

In de 13e eeuw werd al de basis gelegd voor het verstedelijkingspatroon dat de Randstad kenmerkt. Een twintigtal markt- en grachtensteden, onderling verbonden door een netwerk van waterlopen. De vroegere jaagpaden daarlangs zijn nu vaak prima rustige fietspaden.

Zij vormen dus ideale verbindingen tussen stad en land.  Het tussenliggende polderlandschap kent een fijnschalig netwerk van binnendijkjes en boerenweggetjes. “Handmade in Holland” . Ter breedte van een hooikar. Ook daarover is het prima fietsen, meestal met een kerkspits als wegwijzer.

Sinds 1990 is veel belastinggeld geinvesteerd in het toevoegen van landschappelijke (fiets)verbindingen tussen stad en land. Veelal in combinatie met stadsuitbreiding. In de beleving van velen vormen de snelwegen en spoorlijnen nog barrieres naar het Groene Hart. In de praktijk zijn die barriere’s inmiddels bijna allemaal opgeheven.

Deze mix van oude en nieuwe verbindingen vormt de basis van de 12 fietsroutes die met knooppuntnummers op deze kaart zijn aangegeven. Het zijn routes met een flinke lengte, waarlangs veel is te zien. Ze lenen zich goed voor een fietsdriedaagse met logies zowel in de stad alswel op het land. Het onderliggende netwerk biedt daarbij veel mogelijkheden voor kortsluitroutes.

 

Overtuig uzelf, en neem er bij voorkeur een paar dagen voor.